sarris

Direktlänk till inlägg 23 juni 2010

Vit choklad och jordgubbs cupcakes

Av Sarah - 23 juni 2010 21:15

Ikväll har jag bakat efterrätten till midsommar.

Tanken är att dessa cupcakes ska få en topping i form av vispad grädde och garneras med förhoppningsvis jordgubbar och kanska nåt mer.

Min 4 åring har bestämt att det ska vara rosa och lila.

 

Detta recepte från Dr. Oetker har jag använt, men med vissa ändringar.

 

  

 

 

Saftiga muffins till Cupcakes    ca 20 st.

 

4 Ägg

3 dl Socker

1 krm Salt

1,25 dl Creme fraiche

3 dl Vetemjöl

1,5 tsk Bakpulver

80 g Smör - normalsaltat

 

Sikta och blanda alla torra ingredienser.

Rör ner ägg och creme fraiche.

Tillsätt smöret.

Grädda i 190 grader ca 15 minuter.

Tiden kan variera beroende  på om man gör små eller stora cupcakes, samt mellan olika ugnar.

Prova med provsticka för att vara helt säker.

 

I originalreceptet skulle man även tillsätta 2 tsk Dr. Oetker citronarom, men det gjorde inte jag, jag tillsatte lite vaniljsocker istället.

 

Sen tillsatte jag lite hackad vit choklad och bitar av färska jorgubbar i mina muffins.

 

 

Jordgubbarna var Svenska, stog det, de tog ialla fall betalt för det...

De smakade väl inte direkt som jordgubbarna som min morfar hade när man var liten, dom var stora, röda, saftiga och goda!!   

Dessa var både stora och små och lite smaklösa faktiskt.

 

Men slutresultatet blev gott!  

 

 

 

 
 
Malin

Malin

23 juni 2010 23:02

Gud vad gott det ser ut!
Se den! Jag är gärna barnvakt, speciellt om det finns fika ;)

http://www.ommalin.blogg.se

 
nela

nela

26 juni 2010 15:09

MM jag älskar kakor och bakelser. Men jag undrar om du kan göra något liknande tårta: Jag är inte så förtjust i vispgrädde för att den är så lätt att andvända när man gör tårta, men jag tycker den är för enkel och söt. Det finns ju såna här olika fyllningar, vanlij eller liknande. Eftersom det verkar som att du bakar mycket så undrar jag om du kan göra en tårta med botten av nötter smak och krämig god. Eller du kanske redan gjort en?

http://sens.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah - 18 juli 2010 23:02


Nu har jag påbörjat en ny blogg, då ja inte blir klok på hur den här fungerar med ffa texthanteringen som lever ett eget liv.   Men häng med till min nya blogg, som du hittar här.   Där finns redan ett nytt inlägg och mina gamla är på väg dit...

Av Sarah - 16 juli 2010 22:10

Idag fyller min sambo år. Detta har vi firat med fika hela dagen lång och såklart en tårta. En med jordgubbar skulle det vara.        Hade sett en läcker tårta hos bagerskan, som jag ville testa. Så här blev min tårta idag, inte ...

Av Sarah - 14 juli 2010 20:24


Som jag tidigare skrivit bakade jag två sorters kakor igår. Tyvärr blev resultatet inte som jag hade tänkt mig.   De här kakorna smakar gott av citron och doftar ljuvligt. MEN de blev mjuka och tjocka!!   Tror det kan bero på bagers...

Av Sarah - 14 juli 2010 19:37

Mormor gjorde det, mamma gör det.... Kokar palt, och en mycket god sådan.   Idag tog jag mod till mig och testade själv. Halt ok resultat, lite för lösa och lite osalta, men det var ändå mycket gott!     Jag har använt ett recept frå...

Av Sarah - 13 juli 2010 20:16


Igår morse passade jag på att baka lite muffins, det var ju bara 20 grader ute kl 07, då jag var uppe med mina små troll som tyckte det var morgon sedan länge...   Jag gjorde samma recept som till mina jordgubbs och vit choklad muffins, det hitta...

Fråga mig

2 besvarade frågor

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Presentation


Tvåbarnsmamma från norra Sverige, som tycker om att pyssla med lite av varje. Den här bloggen kommer att handla om mat, bak och lite annat prat. Alla bilder är mina egna om inte annat anges, inga bilder får kopieras utan min tillåtelse, men låt dig gärna

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Månadens sötsak

Söta saker

Skapa flashcards