sarris

Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Födelsedagstårta

Av Sarah - 24 maj 2010 20:57

Idag fyller lillasyster 19 år!

Ett stort grattis till henne, hon önskade tacos till middag och tårta och fika till kompisarna sen.

 

Fegade ur inför studenttårtan och har nu testbakat med två våningar.

Dock är ju den övre våningen inte så stor.

Jag har inte stöttat upp den med pinnar och heller inte satt någon tårtbricka under den lilla, utan den ligger bara direkt på den stora tårtan.

 

 

Ljusa bottnar

Marsankräm + banan + vindruvor

Grädde + frysta hallon

 

Den lilla tårtan är utskuren från en rulltårtsbotten

Gräddkräm + banan + vindruvor + frysta hallon

 

Spacklad med gräddkräm.

 

Gräddkrämen är helt enkelt en blandning av Marsankräm och grädde lite efter tycke och smak är min gjord, men ungefär hälften av varje är ett riktmärke.

 

Täckte gjorde jag med min första hemmagjorda sockerpasta, som jag fodrade med smält smör för att förhindra att den börjar "svetts" då den kommer i kontakt med gräddprodukter.

 

Blommorna har jag gjort på tårtdekoreringskursen som jag gick, de är gjorda i sockerpasta och rosorna är i marsipan.

Kantband och "bollband" runt tårtorna är gjorda i sockerpasta vit samt en som färgats grön.

 

     

  

För att täcka en tårta behövs ca 500 gram, jag gjorde ½ sats av detta recept och det räckte att täcka den här tårtan, samt det vita kantbandet och det blev lite över

 

Sockerpasta ca 1,2 kg

 

1 msk gelatinpulver

4 msk vatten

30 g kokosfett

1 1/4 dl vit sirap

700 g + 200 g + 100 g florsocker

1 msk maizena mjöl

 

Rör ut gelatinpulvret i vattnet, låt svälla i 5 minuter.

ställ sedan i vattenbad oc h låt smälta.

Tillsätt kokosfettet och låt det smälta, rör sedan ner sirap.

häll 700 g florsocker i köksmaskin, häll i gelatinblandningen och blanda med degkrok på medelhastighet i 5-10 minuter.

Blanda ner 200 g florsocker och blanda i maskin ca 3 minuter till.

Ta upp massan på arbetsbänken och arbeta in det sista florsockret.

 

Den blir ganska lös med blir fast vid vila, minst 5 timmar, helst till nästa dag i rumstemperatur.

Täck den väl med plastfolie och lägg i plastpåse.

 

Jag använde min matberedare då jag inte har någon assistent.

Min sockerpasta kändes lite torr och smulig när jag skulle kavla den, ett tips är att köra den några sekunder i mikron så blir den mjuk och lätt att arbeta med.

 

När man kavlar ut och arbetar med sockerpasta använder jag mig av vanligt maizenamjöl för att det inte ska fastna på bordet och redskapen.

För att limma fast dekorationerna kan man använda vanligt vatten, äggvita eller ätbart lim som finns att köpa.

 

 

Nu ska jag gå och provsmaka den också, hoppas att den smakar bra!

 

 
 
pinch

pinch

24 maj 2010 21:25

MEN SHIT VAD FIN TÅRTA!! herregud! :o Du är sjukt duktig.

http://pinch.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

24 maj 2010 21:34

Hejsan!
Den va tjusig du!
Ååå va kul att du skrivit ut hur man gör sockerpastan , tack snälla du ...
va jag nu skall försöka att göra en sådan tårta = )
Vad målar man blommorna med för färg , har du använt sockerpastan till dom oxå?
Hoppas den smakar bra nu =) mvh Lena

http://miniphoenix.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sarah

24 maj 2010 21:42

Kul att ni gillar den.
Lena blommorna är gjorda i sockerpasta.
Enklast är att använda pastafärg (mkt koncentrerad) när man färgar den, risken med vanlig karamellfärg är att pastan tunnas ut då man behäver större mängder.
På blommorna har jag målat med lite pulverfärg för att få mer "liv" i dem. Låt fantasin flöda.
Fråga gärna om det är nåt du undrar över, kan jag så svarar jag :)
Lycka till med tårtbaket!

 
Karolina

Karolina

24 maj 2010 22:31

Kul att du testat 2 vånings. Funkade bra utan stödjande pinnar? Nu måste jag ju också testa. Har du nått bra recept på cupcakes?

http://dinnajad.wordpress.com

 
Ingen bild

Marica W

25 maj 2010 18:41

Supernajs verkligen! :D

 
Ingen bild

Sarah

28 maj 2010 22:52

Funkade utmärkt utan stödpinnar, den var ju inte så stor.
Och min hemgjorda SP svettades inte på de tre dagar den stog i kylen utan lock givetvis, och så var den ju fodrad med smör.
Upp till bevis Karro ;) Inget bra cupcakesresept har jag, letar ännu, meddelar när jag hittat det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah - 18 juli 2010 23:02


Nu har jag påbörjat en ny blogg, då ja inte blir klok på hur den här fungerar med ffa texthanteringen som lever ett eget liv.   Men häng med till min nya blogg, som du hittar här.   Där finns redan ett nytt inlägg och mina gamla är på väg dit...

Av Sarah - 16 juli 2010 22:10

Idag fyller min sambo år. Detta har vi firat med fika hela dagen lång och såklart en tårta. En med jordgubbar skulle det vara.        Hade sett en läcker tårta hos bagerskan, som jag ville testa. Så här blev min tårta idag, inte ...

Av Sarah - 14 juli 2010 20:24


Som jag tidigare skrivit bakade jag två sorters kakor igår. Tyvärr blev resultatet inte som jag hade tänkt mig.   De här kakorna smakar gott av citron och doftar ljuvligt. MEN de blev mjuka och tjocka!!   Tror det kan bero på bagers...

Av Sarah - 14 juli 2010 19:37

Mormor gjorde det, mamma gör det.... Kokar palt, och en mycket god sådan.   Idag tog jag mod till mig och testade själv. Halt ok resultat, lite för lösa och lite osalta, men det var ändå mycket gott!     Jag har använt ett recept frå...

Av Sarah - 13 juli 2010 20:16


Igår morse passade jag på att baka lite muffins, det var ju bara 20 grader ute kl 07, då jag var uppe med mina små troll som tyckte det var morgon sedan länge...   Jag gjorde samma recept som till mina jordgubbs och vit choklad muffins, det hitta...

Fråga mig

2 besvarade frågor

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Presentation


Tvåbarnsmamma från norra Sverige, som tycker om att pyssla med lite av varje. Den här bloggen kommer att handla om mat, bak och lite annat prat. Alla bilder är mina egna om inte annat anges, inga bilder får kopieras utan min tillåtelse, men låt dig gärna

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Besöksstatistik

Gästbok

Tidigare år

RSS

Månadens sötsak

Söta saker

Ovido - Quiz & Flashcards