sarris

Alla inlägg den 11 juni 2010

Av Sarah - 11 juni 2010 20:50

Idag har lillasyster tagit studenten!

Ett stort grattis till henne!

Vi firade det hela med grillat, potatisgratäng, sallad och en massa röror och såser.

Allt avslutades med en tårta som jag filat länge på.

Men som vanligt så går det inte som jag tänkt mig.

Denna gång var det något som renn från fyllningen och förstörde nederkant på tårtan. som blev bubblig och blöt bitvis.

Tror man skulle kunna komma undan detta problem genom att spritsa en liten kant med smörkräm längst ut på botten, på så vis kommer inte fyllningen ut till kanten på tårtan.

 

 

Ljusa bottnar

Grädde/marsan + mosad banan och vindruvor i bitar

Grädde och frysta hallon

 

  

 

Studentmössan:

Fylld med grädde/marsan och frusna hallon

Vit sockerpasta

Svart sockerpasta - köpt färdigfärgad

Text - Gold pulverfärg Squires kitchen, som lösts upp i lite vatten.

 

Hela tårtan är spacklad med grädde och täckt med vit sockerpasta, Ballinas

Den svarta sockerpastan är av märken Bakels och den har jag fodrat med smält smör för att den inte skulle börja svettas.

 

 

Rosor:

Vit kavlingsmarsipan

Färgad med blå pastafärg, Wilton

Penslade med Pearl pulverfärg, Squires kitchen

 

Blad:

Vit kavlingsmarsipan

Färgad med grön pastafärg, Wilton

Penslade med röd och frön pulverfärg

 

  

 

Vita blommor:

Vit sockerpasta

Vit sockerpasta som färgats gul med pastafärg, Wilton

Den gula mitten är pensalad med lite vatten och sedan doppad i strösocker.

Penslade med lite gul pulverfärg

 

 

Vädret var underbart, lagom varmt och soligt!

Trots att det blev en sen kväll och tidig morgon har dagen varit bra.

Vi har ätit gott i trevligt sällskap.

Önskar nu lillasyster lycka till i arbetslivet och hoppas att hon hittar det hon vill jobba med.  

Av Sarah - 11 juni 2010 00:25

Idag har jag mest sprungit runt, städat, plockat och stökat.

Mor och far har kommit inför lillasysters student imorgon.

På kvällen när barnen somnat ick jag lös på tårtan-

Och som vanligt går det inte som jag vill och tänkt.

Hoppas innerligt att det inte rinner ut en massa så att den blir aldeles blöt i kanterna och färgen börjar rinna....

Nu står den i kylen, klar inför morgondagens middag med familj och släkt.


En liten tjuvtitt på vad som komma skall imorgon....

Nu ska jag sova gott!


Fråga mig

2 besvarade frågor

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Presentation


Tvåbarnsmamma från norra Sverige, som tycker om att pyssla med lite av varje. Den här bloggen kommer att handla om mat, bak och lite annat prat. Alla bilder är mina egna om inte annat anges, inga bilder får kopieras utan min tillåtelse, men låt dig gärna

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Månadens sötsak

Söta saker

Ovido - Quiz & Flashcards