sarris

Alla inlägg den 4 juni 2010

Av Sarah - 4 juni 2010 21:11

Fradagens middag blev kycklingpaj med ädelost.

Receptet kommer från en gammal kollega och har hängt med i många år.

  

 

Kycklingpaj med ädelost

 

Deg

3 dl vetemjöl

125-150 g margarin

½-1 dl vatten


Gör degen och förgrädda den i 200 grader ca 10 minuter.

 

Fyllning

1 bit kvibille gräddädelos

1 dl grädde

1 pkt milda fraiche

2 msk tomatpuré

1 grillad kyckling

1 purjolök - strimlas

1 burk champinjoner eller färska som skivas

2 dl riven stark ost

 

Smält osten och tillsätt sedan grädde och fraiche.

Rensa och skär kycklingen i bitar.

Fräs purjolök och champinjoner.

Rör ihop alla ingredienser och slå i det förgräddade pajskalet.

Grädda i 200 grader i 15-20 minuter.

Servera med sallad.

 

Den här gången hade jag glömt köpa purjolök så jag använde röd lök istället, fungarade bra, men är nog godare med purjolök.

Osten för dagen blev västerbottenost, men jag har använt prästost och andra också och det går bra med det mesta.

 

Trevlig helg!

 

Mat
Av Sarah - 4 juni 2010 20:37

Har på flera bloggar sett dessa pops av olika slag.

Kände att jag var tvungen att prova det jag med.

Det verkade som att Oreo Pops var originalet, men många har gjort dem på alla möjliga sorters kakor.

 

Jag provade med oreos kakor, som jag måste tycka är riktigt goda.

 

  

 

Oreo Pops

1 pkt Oreo pops - kör dem i matberedaren tills de är små smulor 

Philadelfiaost ca 50 -100 g - tillsätt och rör till lagom konsistens

 

Rulla bollar och ställ i kylen ca 30 min.

 

Doppa i valfri choklad och strö ev på strössel.

Ställ kallt igen.


  

  


Jag doppade mina i vit choklad och strödde på lite rosa sockrigt strössel.

Lite dålig bild, men kanske kommer en bättre när jag får tag på en bättre kamera.



Fråga mig

2 besvarade frågor

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Presentation


Tvåbarnsmamma från norra Sverige, som tycker om att pyssla med lite av varje. Den här bloggen kommer att handla om mat, bak och lite annat prat. Alla bilder är mina egna om inte annat anges, inga bilder får kopieras utan min tillåtelse, men låt dig gärna

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Månadens sötsak

Söta saker

Ovido - Quiz & Flashcards