sarris

Direktlänk till inlägg 3 juni 2010

Att täcka en tårta!

Av Sarah - 3 juni 2010 21:42

Har fått nån fråga om hur man enklast täcker en tårta med marsipan eller sockerpasta.

Bjuder på några av mina tips som jag fått lära mig och har läst mig fram till.

 

  • För att få ett slätt lock utan veck på kanterna krävs att man kavlar ut det man ska täcka med större än vad tårtan är.
  • Jag kavlar ut på bakbordet "mjölar" med maizenamjöl för att det inte ska fastna och tar sedan locket över mina underarmar och lägger på tårtan.
  • Man kan även kavla ut på en "kavelmatta" eller tex vaxduksbit eller liknande och vända den upp och ner över tårtan och på så sätt slippa momentet att hålla täcket i luften, då det faktiskt kan gå sönder. Rekommenderar nog detta sätt om man jobbar med marsipan som inte är lika elastiskt som sockerpasta.
  • Sen arbetar man sig uppifrån och ner med en mjuk hand. Börja med att släta till uppe på toppen och arbeta dig sedan ner över kanterna, "dra" lätt med andra handen i täcket på kanten för att få det slätt. Blir det veck, så lyfter man upp och börjar om igen.
  • Sen skär man bort överflödet med en vass kniv.
  • Fula kanter kan man täcka med någon kantdekor ex: pärlband, rullade kulor, blommor, utstansade kantband mm.

 

Lite andra saker att tänka på kan vara:

  • Sockerpasta och marsipan "svettas" i kontakt med gräddprodukter, ex: grädde, marsankräm osv.
  • För att undvika svettande tårtor kan man fodra locket med smält smör, som man helt enkelt penslar på undersidan innan man lägger det på tårtan, då kan man spacka den med grädde.
  • man kan även välja att spackla med smörkräm av olika slag och då fungerar det som fodring och man behöver inte pensla med smält smör.
  • Jag brukar blanda 50/50 sockerpasta och marsipan när jag täcker tårtor, då får man det bästa av två världar. Sockerpasta är väldigt söt men elastisk och lättare att arbeta med. Marsipan har godare smak, men är mindre elastisk.

Jag har bara gjort en våningstårta och då är den övre våningen inte så stor, varken i diameter eller på höjden.

I detta fall täckte jag de två tårtorna var för sig och la sedan den lilla ovanpå den stora.

Om man ska göra "riktiga" och större våningstårtor tror jag nog man måste ha pinnar och papper emellan dem båda. Det finns att köpa hos de som säljer tårttillbehör.

Dock har jag ingen erfarenhet av att använda dessa hjälpmedel.

 

Det finns mycket fina verktyg och hjälpmedel för att göra dekorationer. Utstickare för blommor och blad, kanter mm. Kavlar, stansar mm. Pulver och pastafärger i olika färger.

 

Ja det var mina tips kring detta, är det nåt mer så fråga gärna!

 Men kom ihåg att jag är en amatör, det finns många fina bloggar i detta ämne. Googla runt lite eller kolla nån av mina länkar, som jag har till fina och bra bloggar.

 




 
 
Johanna

Johanna

4 juni 2010 16:57

Hej. Jag har redan fått en inbjudan. Men tack ändå. =) Det kanske finns någon mer som vill ha. =)

http://theomylove.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah - 18 juli 2010 23:02


Nu har jag påbörjat en ny blogg, då ja inte blir klok på hur den här fungerar med ffa texthanteringen som lever ett eget liv.   Men häng med till min nya blogg, som du hittar här.   Där finns redan ett nytt inlägg och mina gamla är på väg dit...

Av Sarah - 16 juli 2010 22:10

Idag fyller min sambo år. Detta har vi firat med fika hela dagen lång och såklart en tårta. En med jordgubbar skulle det vara.        Hade sett en läcker tårta hos bagerskan, som jag ville testa. Så här blev min tårta idag, inte ...

Av Sarah - 14 juli 2010 20:24


Som jag tidigare skrivit bakade jag två sorters kakor igår. Tyvärr blev resultatet inte som jag hade tänkt mig.   De här kakorna smakar gott av citron och doftar ljuvligt. MEN de blev mjuka och tjocka!!   Tror det kan bero på bagers...

Av Sarah - 14 juli 2010 19:37

Mormor gjorde det, mamma gör det.... Kokar palt, och en mycket god sådan.   Idag tog jag mod till mig och testade själv. Halt ok resultat, lite för lösa och lite osalta, men det var ändå mycket gott!     Jag har använt ett recept frå...

Av Sarah - 13 juli 2010 20:16


Igår morse passade jag på att baka lite muffins, det var ju bara 20 grader ute kl 07, då jag var uppe med mina små troll som tyckte det var morgon sedan länge...   Jag gjorde samma recept som till mina jordgubbs och vit choklad muffins, det hitta...

Fråga mig

2 besvarade frågor

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Presentation


Tvåbarnsmamma från norra Sverige, som tycker om att pyssla med lite av varje. Den här bloggen kommer att handla om mat, bak och lite annat prat. Alla bilder är mina egna om inte annat anges, inga bilder får kopieras utan min tillåtelse, men låt dig gärna

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Månadens sötsak

Söta saker

Ovido - Quiz & Flashcards