sarris

Alla inlägg under maj 2010

Av Sarah - 25 maj 2010 22:45

Idag låg mitt paket från kakburken i postlådan.

Riktigt snabb leverans då jag beställde i fredags!

Lite svart sockerpasta, då det och rött är svårt att

färga till själv.

Ofta blir det rosa och grått trots koncentrerade pastafärger.

En stans för blommor blev det också och lite pulverfärg.

 

Dessutom hade jag sambeställt med några andra från tårtdecor, det paketet hade också kommit så lite vit sockerpasta och kavlingsmarsipan hämtade jag under eftermiddagen.


Nu har jag allt jag behöver till den kommande studenttårtan och sommarens födelsedagar.

Visoner, ingredienser och redskap!

 

Tänkte baka lite mandelkubbar idag, svängde förbi affären för att köpa ny bittermandelolja. Väl tillbaka i bilen på parkeringen kom jag på att jag har inget pärlsocker kvar. Orkade inte gå tillbaka in igen, så det bakprojektet skjuter vi lite på, tills jag orkar åka på en affär och handla igen.

Däremot kanske jag kan bättra på det obefintliga kakbeståndet i frysen inför sommarens saftkalas.


Av Sarah - 24 maj 2010 20:57

Idag fyller lillasyster 19 år!

Ett stort grattis till henne, hon önskade tacos till middag och tårta och fika till kompisarna sen.

 

Fegade ur inför studenttårtan och har nu testbakat med två våningar.

Dock är ju den övre våningen inte så stor.

Jag har inte stöttat upp den med pinnar och heller inte satt någon tårtbricka under den lilla, utan den ligger bara direkt på den stora tårtan.

 

 

Ljusa bottnar

Marsankräm + banan + vindruvor

Grädde + frysta hallon

 

Den lilla tårtan är utskuren från en rulltårtsbotten

Gräddkräm + banan + vindruvor + frysta hallon

 

Spacklad med gräddkräm.

 

Gräddkrämen är helt enkelt en blandning av Marsankräm och grädde lite efter tycke och smak är min gjord, men ungefär hälften av varje är ett riktmärke.

 

Täckte gjorde jag med min första hemmagjorda sockerpasta, som jag fodrade med smält smör för att förhindra att den börjar "svetts" då den kommer i kontakt med gräddprodukter.

 

Blommorna har jag gjort på tårtdekoreringskursen som jag gick, de är gjorda i sockerpasta och rosorna är i marsipan.

Kantband och "bollband" runt tårtorna är gjorda i sockerpasta vit samt en som färgats grön.

 

     

  

För att täcka en tårta behövs ca 500 gram, jag gjorde ½ sats av detta recept och det räckte att täcka den här tårtan, samt det vita kantbandet och det blev lite över

 

Sockerpasta ca 1,2 kg

 

1 msk gelatinpulver

4 msk vatten

30 g kokosfett

1 1/4 dl vit sirap

700 g + 200 g + 100 g florsocker

1 msk maizena mjöl

 

Rör ut gelatinpulvret i vattnet, låt svälla i 5 minuter.

ställ sedan i vattenbad oc h låt smälta.

Tillsätt kokosfettet och låt det smälta, rör sedan ner sirap.

häll 700 g florsocker i köksmaskin, häll i gelatinblandningen och blanda med degkrok på medelhastighet i 5-10 minuter.

Blanda ner 200 g florsocker och blanda i maskin ca 3 minuter till.

Ta upp massan på arbetsbänken och arbeta in det sista florsockret.

 

Den blir ganska lös med blir fast vid vila, minst 5 timmar, helst till nästa dag i rumstemperatur.

Täck den väl med plastfolie och lägg i plastpåse.

 

Jag använde min matberedare då jag inte har någon assistent.

Min sockerpasta kändes lite torr och smulig när jag skulle kavla den, ett tips är att köra den några sekunder i mikron så blir den mjuk och lätt att arbeta med.

 

När man kavlar ut och arbetar med sockerpasta använder jag mig av vanligt maizenamjöl för att det inte ska fastna på bordet och redskapen.

För att limma fast dekorationerna kan man använda vanligt vatten, äggvita eller ätbart lim som finns att köpa.

 

 

Nu ska jag gå och provsmaka den också, hoppas att den smakar bra!

 

Av Sarah - 22 maj 2010 15:37

Igår hade vi trevligt besök av både vuxna och barn

Strålande sol, utomhuslek och fika ute på altanen.

Då glutenintolerans fanns med i bilden, ville jag baka nåt som alla kunde äta.

Det käns inte så kul att alltid bjuda på köpt mandeltårta eller dajmtårta som är glutenfri.

 

Hittade bla annat detta recept, som det fick bli.

 

Chokladtårta på enkelt vis    1 tårta, 10-12 bitar

100 g smör

200 g mörk choklad 70 %

2 dl strösocker

4 ägg

 

Sätt ugnen på 200 grader.

Smält smöret i en 2 liters kastrull.

Bryt ner chokladen i bitar och låt den smälta i smöret. Vispa till en blank smet utan klumpar.

Vispa ner sockret och sedan äggen ett i taget tills allt är jämnt blandat.

Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.

Grädda på andra falsen nerifrån i 15-20 minuter.

 

Servera med lättvispad grädde och ev. hallonsås eller bär.

 

  

 

 

 

Av Sarah - 21 maj 2010 23:11

Var igår på Expert, egentligen för att kolla om en ny diskmaskin då våran gått sönder.

Men utan kamera som vi också är så drogs mina blickar till hyllan med systemkameror....men vad ska man ha??

 

Fick lite tips av försäljaren men de har ju innerst inne bara en sak för sina ögon och den är just att sälja. Även om de kanske vill ha nöjda kunder, för en nöjd kund kanske kommer tillbaka.

 

Fick tips från en annan blogg om att de söker testpiloter för en ny kamera.

 

 

Testa en Canon EOS 550 D via Smartson.  

 

Har för övrigt bakat en glutenfri kladdkaka idag. Lägger upp receptet en annan dag.

 

Trevlig Pingst!

Av Sarah - 19 maj 2010 20:58

Allra godast är väl ändå bröd bakat i bagarstugan.

Men har man ingen bagarstuga till hands var dessa ett helt okej alternativ!

Lite mjöligt blev det i köket och ugnen, men det var det värt.


  


Mjukt tunnbröd med bakpulver     16 st

 

1,2 liter rågsikt

4 tsk bakpulver

2 tsk salt

½ dl sirap

5 dl filmjölk

 

Utbakning   1 dl vetemjöl

 

ugn 250 grader.

Blanda rågsikt, bakpulver och salt i en bunke.

Häll i sirap och filmjölk och blanda till en smidig deg.

Ta upp den på mjölat bakbord.

Rulla ut den till en längd och dela den i 16 btar.

 

Sätt in en osmord plåt i mitten av ugnen.

Kavla ut degbitarna till så tunna kakor som möjligt på mjölat bakbord.

Kavla till sist med kruskavel.

Lägg kakorna en i taget på den heta plåten och grädda i 3-4 minuter.

Låt dem kallna mellan bakdukar.

 

Jag hade ingen kruskavel utan naggade dem mycket med en gaffel istället.

Ätes med fördel nygräddade med bregott och en ostskiva.

Men goda att värma upp också.

 

Lycka till!

Av Sarah - 18 maj 2010 21:24

Har nu flyttat och planterat i mina pallkragar.

Kvar är ett riktigt tråkigt hörn i trädgården, som omringas av nersågad Rosentry och Brudspirea.

Vad ska vi hitta på där, buskar, träd, perenner...?

 

Vad jag helst av allt skulle vilja ha är ett sånt här fint Trädgårdslider från Hasselfors , som finns i flera olika storlekar. Inte för att jag är direkt duktig på att odla, utan mer för att jag tyckte de var fina!

 

Det finns även fina trampstenar, odlingbänkar och stöd för träd och buskar.

 

I min trädgård är det gamla pallkragar och mossa som har övertaget.

Men det växer smultron, jordgubbar och grönsaker i gamla pallkragar också.

Och mossa är grönt och mjukt!

 

Har nu visionen klar inför den kommande studenttårtan.
Måste nog spela säkert och provbaka modellen innan så det fungerar.

Våningstårtor utan ställning är helt nytt omän detta är våning i liten skala.

 

 








Av Sarah - 16 maj 2010 13:53

     


 50 g Smör

5 dl Filmjölk

50 g Jäst

2 dl mörk Sirap

1 tsk Salt

6 dl Vetemjöl special

6 dl Rågsikt

 

1. Smält smöret och blanda med filmjölken. Värm till fingerljummet, max 37 grader.

2. Smula jästen i en bunke och tillsätt degvätskan, sirap och salt.

3. Tillsätt vetemjöl och rågsikt lite i taget tills degen går ihop och blir mjuk och elastisk. Knåda in det sista mjölet för hand.

4. Jäs i bunken under bakduk till dubbel storlek.

5. Sätt ugnen på 200 grader.

6. Baka ut degen till två limpor och lägg i mjölade brödkorgar alt. på en plåt med bakplåtspapper, jäs under bakduk till dubbel storlek.

7. Grädda bröden i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Täck dem med aluminiumfolie efter halva tiden så att de inte blir för mörka.

 

  

Av Sarah - 15 maj 2010 19:53

Insåg idag att vi bara har en bullpåse kvar i frysen.

Passade på att baka dessa bullar i långpanna med smaskig fyllning.

Enkelt att göra då de inte kräver någon utbakning.

 

 

           

 

Långpannebullar

 

Deg (lös)

150 g Smör

5 dl Mjölk

1 pkt Jäst för söta degar

1 dl Socker

1 Ägg

½ tsk Salt

11 dl Mjöl

 

Smält smör, tillsätt mjölk och värm till 37 grader.

Smula jästen i en bunke och rör ut i socker, salt och ev lite degspad.

Tillsätt allt degspad och ägget.

Mät mjölet (måste mätas för att få rätt konsistens på degen) och tillsätt under omrörning, atbeta ihop till en lös deg.

Häll degen i en smord långpanna.

Gör fyllningen.

 

Fyllning:

150 g Smör eller Margarin

2 msk Vaniljsocker

3 dl Florsocker

100 g Philadelfiaost

 

Rör fyllningen mjuk och klicka den ovanpå degen.

Tryck ner fyllningen i degen.

Jäs i 30 minuter.

Pensla med ägg och strö på pärlsocker.

Grädda i 200-225 grader ca 15 minuter i nedre delen av ugnen.

 

  


Fråga mig

2 besvarade frågor

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Presentation


Tvåbarnsmamma från norra Sverige, som tycker om att pyssla med lite av varje. Den här bloggen kommer att handla om mat, bak och lite annat prat. Alla bilder är mina egna om inte annat anges, inga bilder får kopieras utan min tillåtelse, men låt dig gärna

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Besöksstatistik

Gästbok

Tidigare år

RSS

Månadens sötsak

Söta saker

Ovido - Quiz & Flashcards